Dag 7,8 en 9 - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Simone Engberts - WaarBenJij.nu Dag 7,8 en 9 - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Simone Engberts - WaarBenJij.nu

Dag 7,8 en 9

Door: Simone

Blijf op de hoogte en volg Simone

09 Februari 2014 | Finland, Rovaniemi

Dit wordt een heel verhaal. We hebben heel wat beleefd dit weekend. Het begon allemaal op vrijdag. We waren deze dag op school. De bloemen die we gisteren gekocht hadden op de veiling stonden nu nog niet op water. Deze moesten dus eerst schoon gemaakt worden en goed schuin worden aangesneden. Beetje raar als je maar 1x per week nieuwe bloemen krijgt en ze dan niet meteen te drinken geeft... beetje lief voor je bloemetjes (gasten) zijn ;).
Omdat de leerlingen binnenkort een toets hebben met als onderdeel rouwwerk, wordt deze nog even voorgedaan. Wij kijken mee en maken foto's. Het stuk is echt besteld, maar wordt gewoon opgestoken met het kerstgroen dat nog over was van de kerst.
Vervolgens hebben we de boeketjes weer aangevuld,, nouja, volgens mij was de koelcel nog vol?... Onze eerste boeketjes waren trouwens wel verkocht!
pauze
's Middags hebben we nog weer geholpen bij de bloemen van koffiefilterzakjes. Na de middagpauze, die om 2 uur al is, hebben we de Asparagus met schimmel uit de kassen verwijderd. Vervolgens waren we vrij en toe aan eten,,, je went er erg snel aan dat je om 4 uur eet! Maar wat nou?! Is de kantine dicht! Neeeeehj,, begint hier het weekend dus echt om half 4 al.. nou gelukkig hadden we nog pannenkoekenmix, dus maar weer aan de pannenkoeken. Daarna de tas ingepakt, want we gaan een weekendje weg :D naar de oom en tante van Katja (onze begeleidster).

Dag 8
Jan bart en ik zijn 5,5 jaar samen!! :D
De 4,5 uur durende reis begint. Onderweg rennen er nog 2 eekhoorntjes over de weg. We zijn op weg naar het dorp van de kerstman! (Santa Claus village in Rovaniemi) Dit park ligt net boven de arctic circle (noordpoolcirkel, net zo'n kring als de evenaar, maar dan bovenin de wereldbol) Hier ontmoeten we de kerstman! Wil je dit moment op foto hebben...kost je dat even €25,- en wil je hem op film kost je dat €45,-! Nouja dan hebben we ons geheugen wel ;)
We gaan weer verder op reis en komen aan bij het huis van de oom en tante. We beginnen hier met het avondeten. Omdat ze heel erg blij zijn met onze komst, wordt er op ons geproost, erg leuk en ook een leuke sfeer hangt er. Je voelt je er wel thuis. Na het eten komen we erachter wat we gegeten hebben, zo blijkt dat we aardappelpuree, brood en RENDIER hebben gehad. Soms maar beter dat je dingen achteraf hoort... vervolgens,, zoals dat hoort,, gaan we in de sauna. Ondertussen maakt de oom een smoothie van wortels, appels, bessen en aardbei. We hebben dus lekker gezond gedaan!
Na dit alles gaan we ook nog mee met de dochter van Katja naar het centrum van Rovaniemi. Hier zijn verschillende barren, alleen wordt er heel erg op je leeftijd gelet. Voordat je wat besteld of gaat zitten moet je je id-kaart laten zien en 20 jaar of ouder zijn. We worden naar een rockhouse gestuurd... ok? Uhm.. 1 glaasje cola en snel weg hier! We vinden uiteindelijk toch nog wat leuks en blijven hier. Leuk om dit eens mee te maken in Finland. Toch heel anders dan in Nederland!

Dag 9
Het is weer tijd om naar huis te gaan. We worden bedankt voor onze komst en krijgen een heel leuk waxinelichthoudertje met rendiertjes erop. Op de terugweg zien we nog rendieren in het wild! Erg mooi, maar moeilijk om op de foto te krijgen. We kijken op de terugweg nog bij een sneeuwkasteel in Kemi. Dit is net zoiets als waar wij mee bezig zijn, maar dan nog groter! Erg indrukwekkend, ook mooi met al dat licht enz. Inmiddels zitten we weer in ons verwarmde huisje te bloggen. Zo maar weer eens op bed! Trusten allemaal!

• 10 Februari 2014 - 15:01

Dirk En Henny Velthuis:

Hoi Simone,

We vinden het leuk om je verhalen te lezen. De bloemen van filterzakjes zijn erg mooi.
    Ook jullie bouwwerken in de sneeuw. Door jouw verhalen kunnen we ook een beetje zien hoe
    het leven gaat in Finland. We zullen je verhalen blijven volgen.
    Veel plezier verder.

• 10 Februari 2014 - 22:02

Hilma:

Mooi verhaal weer Simone! Volgens vliegt de tijd om daar.

Groetjes van ons!!

• 11 Februari 2014 - 21:24

Gerda Begeman:

Erg leuke verhalen en mooie foto`s ook de bloemen van koffiefilterzakjes zijn erg mooi . Geniet ervan .

Groetjes Gerda .