Dag 10, 11 en 12 - Reisverslag uit Kajaani, Finland van Simone Engberts - WaarBenJij.nu Dag 10, 11 en 12 - Reisverslag uit Kajaani, Finland van Simone Engberts - WaarBenJij.nu

Dag 10, 11 en 12

Door: Simone

Blijf op de hoogte en volg Simone

12 Februari 2014 | Finland, Kajaani

Het wordt allemaal al een gewoonte, dus moeilijk om nu elke dag te schrijven. Wel hebben we onszelf al wat fins aangeleerd! Zo kunnen we (ookal is het met hulp) tellen van 0 tot 10! We kunnen bedanken, kiitos! En ook kunnen we goedemorgen zeggen, huomenta! Verder hebben we al verschillende foto's gemaakt in de kantine, zodat we ook weten wat komende week zullen gaan eten! Maargoed laat ik beginnen met afgelopen maandag, dag 10.

We zijn weer bij sneeuw en ijs geweest. We kregen een eigen muur tot onze beschikking en mochten zelf bedenken wat erop kwam en moesten dit ook uitvoeren. Het moest wel met het thema te maken hebben, sprookjesachtig. Eline en ik waren begonnen met het bedenken in onze eigen sprookjes, maar welke sprookjes zijn ook hier in Finland eigenlijk bekend?? We werken telkens samen met een vrouw, waar we de naam niet van weten, want iedereen heeft hier moeilijke namen. Niet te onthouden! Ze kwam ons helpen en zo kwamen we met ons drieën tot een mooi besluit. We maken twee gezichten van een soort elfjes/tovenaartjes die naar elkaar lachen. Verder komt er een boom met daarachter een trol die toekijkt. (De trol en de boom staan ook op andere muren, vandaar) Verder hebben we nog leuke details toegevoegd,,, een maan, een kat, sterren..
Omdat Eline en ik de laatste tijd op school buurman en buurman worden genoemd ( zou niet weten waarom,, ons klussen kan niet beter gaan toch??) en de twee poppetjes wel op hun lijken,, hebben we gezegd dat we onszelf op de muur hebben gemaakt ;)

Dag 11
We hebben de dag op school doorgebracht,, we hebben vast boeketjes en andere dingetjes gemaakt voor valentijnsdag, , wat hier vriendschapsdag heet. Vrijdag is er voor de leerlingen de mogelijkheid deze te kopen. Ook staan ze nu al in het winkeltje en worden ook al verkocht! Super leuk, want het is echt heel rustig,, 2-3 klanten per dag is al veel...
Later de dag was er niet veel meer te doen en hebben we nog geholpen bij de bloemen van koffiefilterzakjes.

Dag 12
We zitten al weer op 2/3e deel van onzd dagen! Dat gaat echt heel snel! Natuurlijk mis je dingen, eten en mensen! van thuis, maar wat je hier beleeft is ook super! Zo hebben we bijvoorbeeld nog op de planning staan om met de huskyslee een tocht te maken! Kijk er echt naar uit! Ook is aankomende zaterdag de opening van ons sneeuwproject!

Vandaag zijn we ook naar school geweest. We hebben een basisschool in Kajaani aangekleed voor valentijnsdag. De krant kwam hier bij en we komen ook met een foto in de krant!
's Middags hadden de leraren een cursus dus moesten we onszelf vermaken. We konden nog wel 10-15 boeketjes maken voor valentijnsdag,,, niet eraan gedacht dat ons tempo vele malen hoger ligt dan de rest hier. We hebben dus maar wat dingetjes geknutseld die in de boeketjes konden. Ook hebben we samen heel wat lol gehad,, wat ook te zien is op de foto! We zeggen telkens maar zo,, niemand die je ooit weerziet!
Net hebben we nog "even" boodschappen gedaan,, we waren 2uur onderweg. Maar dan laten we het er maar op houden dat we onze beweging ook weer hebben gehad ;)
Tot zover voor nu,, hier in Finland zeggen we dan: hei hei! (Zeg: heej heej)

• 12 Februari 2014 - 22:14

Irene:

Hoi Simone,

Het is erg leuk om je verhalen te lezen.
    Jullie maken heel wat mee en doen veel leuke dingen.
    Een dikke knuffel uit een stormachtig hoogeveen.

• 14 Februari 2014 - 14:00

Alie Plate:

Hoi, Simone,

Als ik dat zo lees hebben jullie het best naar je zin. Wat super dat je zomaar in het wild rendieren tegenkomt,lijkt me echt geweldig!! wat vreemd dat de bloemen niet op water stonden en dat wordt dan ook maar weer verkocht? Nou ja lands eer lands wijs zullen we maar zeggen. Heel veel plezier nog en dat je er toch nog een heleboel mag opsteken letterlijker figuurlijk. Groetjes van mij!!