Dag 13, 14, 15 en 16 - Reisverslag uit Kajaani, Finland van Simone Engberts - WaarBenJij.nu Dag 13, 14, 15 en 16 - Reisverslag uit Kajaani, Finland van Simone Engberts - WaarBenJij.nu

Dag 13, 14, 15 en 16

Door: Simone

Blijf op de hoogte en volg Simone

16 Februari 2014 | Finland, Kajaani

Dit lijken veel dagen, maar eigenlijk is er niet heel veel gebeurd. Afgelopen donderdag en vrijdag waren de laatste dagen om aan ons sneeuw kunstwerk te werken. We hadden maandag goed werk geleverd met ons idee op de muur en mochten nu ook nog een andere muur invullen. De enige eis was dat de naam van het project op de muur kwam, omdat dit de muur van de ingang zal worden. Het project heet Lumimiilu. Lumi betekent sneeuw en miilu heeft iets met de geschiedenis te maken.

Dag 13
Op donderdag hebben we ook nog wat leuks meegemaakt. De dochter van Katja, die afgelopen weekend mee was, zit in het eindjaar van haar studie. Ze vertelde dat het altijd groots afgesloten wordt met een parade door het centrum van Kajaani. We mochten dus tijdens het werken bij het sneeuw even weg om de parade te zien. Er reden verschillende wagens door de straten met verkleedde leerlingen erin, die geluid maakten en snoep naar de toeschouwers gooiden. Erg leuk om te zien dat iedereen blij en vrolijk is.

Dag 14
Vrijdag was iedereen een beetje gestrest en Eline en ik zagen ook het einde van het werk naderen. We waren een van de enige die overal nog lol inzagen en werden dan ook veel aangekeken haha! Alles moest afgerond worden want zaterdag was de grote opening!

Zaterdag (dag 15) het is zover! Vandaag om 6 uur is de opening! Overdag hebben we in het centrum van Kajaani gekeken bij de winkels. Er was helaas niet veel bijzonders.. wel was er een klein kioskje waar ze souvenirs verkochten, leuk! dachten wij, dus naar binnen.. stonden we daar binnen en schrokken die mensen heel erg,, huh? Schrik je zo van klanten?.... Bleek dat je niet naar binnen hoorde te gaan, maar via een klein raampje je bestelling moest doorgeven,,, wisten wij veel! Maar snel weer verder gelopen dus!

's Avonds was dus de opening van ons sneeuwproject. Afwachten wat het is en hoeveel mensen erop afkomen. Nou veel mensen! Het hele pleintje stond vol mensen! Ongelofelijk! In tegenstelling tot dat,,, was de opening niet echt zoals verwacht.. Er werd wat verteld,, wat niet vertaald werd, want we stonden apart en er werd wat gedanst,, of iets wat er op lijkt,, door en jongen en dat moest iedereen maar na doen... ook gingen 5 mensen dansen, waarvan maar 2 het dansje kende..
Maargoed,, het leek allemaal heel anders nu er licht op de werken stond. Echt een verschil!

We staan trouwens in de krant met ons valentijnsproject!

Dag 16
En we zijn aangekomen bij vandaag,, omdat er wel een kerk is maar wij geen woord fins kunnen gaan we hier niet heen. We hebben trouwens wel een kerkdienst op tv gevolgd, zover we het begrepen haha. Om verder de dag toch een beetje nuttig door te komen, hebben we besloten te gaan zwemmen. Heel raar hier! Je hebt hier geen eens kleedhokjes! Dus wij hebben ons maar ergens in een hoekje weggedrukt om ons om te kleden. Zo dat is gelukt denk je dan,,, maar dan begint het pas! Moet je je douchen zonder badkleding! Ja daaaag, dus wij rennen door naar t zwembad,, dikke pech,, worden we teruggeroepen omdat ons haar niet nat is.. owjah,, nou wij terug, hup snel onder de douche door gerend met onze zwemkleding aan en weer een poging gedaan.. ja hoor, ons haar is nat en we mogen het water in,, maar wat nou weer... staan we bij een bad waar je alleen in mag met een band om,, dat is ook wat.. dus toch maar baantjes gezwommen. Blijkt dat er ook nog ergens een activity ruimte is,, kijken dus! Jaaaa hier kan je lekker zwemmen en in een bubbelbad en een bad van 37 graden, jum jum! Toch nog even dat bubbelbad proberen,, wat zeg je!? Waaaah, vasthouden! Je word zo weggeschoten naar de andere kant van het bad,,, en op internet schrijven ze ook nog dat het lekker ontspannend is,, net wat je ontspannend vindt.. na anderhalf uur zijn we lekker weer op weg naar huis gegaan,, genoeg beleving voor vandaag... heb mn breispulletjes mee, dus ga lekker veilig breien in ons huisje..

owja komende week wordt ook een beleving,, (huh?, komt er ineens een 3e bewoonster binnenlopen in ons huis... ok? Na 2 week?) Ik wou dus vertellen dat ik maandag en dinsdag in een bloemenwinkeltje ga kijken en Eline deze dagen op school zit. Op donderdag en vrijdag ruilen we.. hebben we wel wat te vertellen aan elkaar 's avonds,, of niet,, begrijpen we zonder elkaar wat ze vertellen in het engels? We zijn altijd samen!

Nou breispullen erbij, genoeg belevingen gehad vandaag..
groetjes!

• 17 Februari 2014 - 17:39

Hilma:

Hoi Simone,
    Jullie vermaken jullie nog prima lees ik. Vliegt de tijd ook om daar?
    Veel plezier nog!!

Groetjes Hilma

• 24 Februari 2014 - 20:58

Yvonne:

Je zou denken dat een bezoek aan het zwembad niet zo bijzonder is, maar wat een belevenis! Ik moest erg lachen om hoe je het allemaal vertelde ;)

Wat jammer dat de opening wat tegenviel, na al jullie werk! Maar fijn dat je er wel veel plezier aan hebt beleefd! Op de foto's zag het er in ieder geval erg mooi uit!

• 02 Maart 2014 - 12:25

Dineke: