Dag 25, 26, 27 en 28 - Reisverslag uit Kajaani, Finland van Simone Engberts - WaarBenJij.nu Dag 25, 26, 27 en 28 - Reisverslag uit Kajaani, Finland van Simone Engberts - WaarBenJij.nu

Dag 25, 26, 27 en 28

Door: Simone

Blijf op de hoogte en volg Simone

28 Februari 2014 | Finland, Kajaani

Hier weer een verhaaltje:) Ik heb heel veel te vertellen! Zal ik beginnen bij dinsdag of toch eerst het nieuws vertellen,,,, eerst t nieuws.. nee toch dinsdag,, k hou de spanning erin ;)

Dag 25
Dinsdag, we hadden samen een dagje school. We hebben een klas met volwassenen een les gegeven (in het engels) over hoe je bloemen en boeketten ,in de zomer, leuk in kan pakken. Ze hebben het allemaal geprobeerd en waren heel enthousiast! De foto's heeft Katja, ik zal vragen of we die kunnen krijgen. 's Middags hebben we bij verschillende bloemwinkels in Sotkamo gekeken. Dit ligt bij Vuokatti in de buurt waar we zaterdag met de hondenslee gaan rijden. Dit is ongeveer 45 minuten rijden vanaf Kajaani. We hebben hier nog meer verschillen kunnen ontdekken. Eigenlijk leken deze winkels best wel op de winkels in Nederland, qua inrichting en oppervlakte. Daarna hebben alle leerlingen in het lokaal nog een uur gediscussieerd over de verschillen van de 2 winkels,, in het fins! Heel gezellig zeg maar ;)

Dag 26
Woensdag, ik zat alleen op school en Eline ging naar een bloemenwinkel waar ze veel rouwwerk verkopen. Mijn dag was niet zo bijzonder. Ik heb boeketjes gemaakt, een engelsles gevolgd zonder Eline,,, had eerst dus niet zo goed door wat k moest doen, haha en daarna nog dode blaadjes van alle planten in de kas gehaald! Met engels hebben we uiteindelijk ook boeketjes en stukjes gemaakt...

Dag 27
Voor mij een erg interessante dag! Echt heel leuk om mee te maken! Ik ging vandaag naar de bloemenwinkel in Kajaani waar ze veel rouwwerk verkopen. Op weg naar school kwamen we nog 2 eekhoorntjes tegen bij een vogelhuisje, lekker snoepen. Toen ik bij de winkel binnen kwam, werd ik meteen rondgeleid door de winkel.. allemaal begraveniskisten en urnen,, wist ik veel dat ik in zo'n winkel kwam. De man vertelde dat hij de kisten/urnen, het eten na de dienst en de stenen grotendeels kan regelen. Je kan het bij hem kiezen en dan zorgt hij ervoor dat het komt, zoals dat gewenst is. Verder zorgt hij natuurlijk ook voor de bloemen. Eerst heb ik een basis opgeprikt met coniferengroen. Ze werken hier meer in een driehoeksvorm dan een druppel of een biedermeiervorm. Maar om deze basis op te zetten is het best te doen. Daarna heb ik boeketjes gedraaid voor de winkel. Ze verkopen naast het rouwwerk ook bruidswerk en gewone boeketjes, ookal is de sfeer vrij triest, je kan er gewoon bruidswerk bestellen. Hierna mocht ik een rouwstuk opsteken! Echt heel gaaf om dat te doen hier in Finland. Normaal werk je zo dat de houder in het midden zit, maar hier werken ze het handvat niet weg en zit je houder dus ook niet in het midden. Even omschakelen dus!
's Middags ben ik nog meegeweest naar een plek waar de begrafenissen plaatsvinden en naar een crematorium. Echt heel leuk,, naja leuk is het natuurlijk niet, maar zeker interessant hoe dat allemaal gaat enz. De man heeft heel veel verteld, maar dat is echt te veel om op te schrijven!
Aan het einde van de dag heb ik nog een boeketje gekregen als bedankje voor de komst en de dag. Heel gastvrij zijn ze hier.

Voor de avonden hadden we een tijdje terug een puzzel van 1000 stukjes gekocht, deze hebben we ook afgekregen deze avond! Nu hebben we nog een weekje om ervan te kunnen genieten! Hihi

Dag 28
Dat is vandaag. Volgende week is het hier vakantie en daarom lopen wij dan een hele week stage bij een bloemenwinkel in Kajaani. We zijn vandaag begonnen met een kennismaking met dit bedrijf. Daarna zijn we nog langs ons sneeuwproject gereden, Lumimiilu. Helaas hebben ze dit al af moeten breken in verband met het warme weer. Er lag dus alleen nog maar een bult sneeuw! Neeehj 3 week werk voor nog geen eens 2 weken plezier! Echt heel jammer! Maarja er zaten ook tunnels in van alleen maar sneeuw,, dat mag natuurlijk niet inzakken. En dan ook meteen het andere nieuws maar,, morgen gaan we met de hondenslee! We zouden met de rit van 20km, 3 uur meegaan, maar deze zou over het ijs gaan. Om het warme weer ( we hebben 3 dagen +3-+5 gehad) is er water op het ijs gekomen en dus niet vertrouwd om met een slee overheen te gaan. We gaan nu dus met een rit mee van 6km, 2 uur. Natuurlijk ook super leuk, maar toch waren we wel even sneu!
Verder over vandaag,, omdat we het project met de koffiefilterzak-bloemen hebben afgerond hebben we wafels gebakken,, haha of terwijl woffels,, we hebben aan het einde van de dag deze met de klas opgegeten met ijs en aardbeienjam jumjum! Daarna mochten we naar huis, lekker op tijd, vandaar ook nu al mijn blog ;)

Verder..
Morgen gaan we dus met de hondenslee! Heb er echt heel veel zin in! Hopen dat ze een beetje naar me luisteren en dat we niet midden in de bosjes eindigen! Haha als dat wel zo is, zeg ik nu alvast: Sorry Eline!!!! Haha

Zondag is er nog wat te doen in Kajaani centrum. Dit is om de winter te vieren, maar volgens mij ook voor de vakantie die hier begonnen is. Je kan er dan een rit maken met paarden en je kan ook skiën. Twee dingen de nog op ons lijstje stonden, maar even kijken wat we dan doen! Ook ben ik van plan om dit weekend foto's bij de verhalen te plaatsen! Tot zover eerst weer.. Fijn weekend!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Kajaani

Finland!

Mijn stage in finland.

Recente Reisverslagen:

12 Maart 2014

Dag 39 en 40

10 Maart 2014

Dag 37 en 38

08 Maart 2014

Dag 36

07 Maart 2014

Dag 31, 32, 33, 34 en 35

02 Maart 2014

Dag 30
Simone

Voor mijn opleiding bloem & design ga ik samen met Eline bijna zes weken stage lopen in Finland. We lopen stage op kainuu vocational college in Kajaani.

Actief sinds 30 Jan. 2014
Verslag gelezen: 137
Totaal aantal bezoekers 8081

Voorgaande reizen:

30 Januari 2014 - 11 Maart 2014

Finland!

Landen bezocht: