Dag 3 - Reisverslag uit Kajaani, Finland van Simone Engberts - WaarBenJij.nu Dag 3 - Reisverslag uit Kajaani, Finland van Simone Engberts - WaarBenJij.nu

Dag 3

Door: Simone

Blijf op de hoogte en volg Simone

03 Februari 2014 | Finland, Kajaani

De dag begon al vroeg. Om kwart voor 7 ging de wekker (wat voor ons gevoel kwart voor 6 is, omdat we t Nederlandse ritme nog hebben), omdat we om half 8 aan het ontbijt moeten zitten in de eetzaal. Helaas is het bedje nog lekker warm en is het toch maar goed dat we de wekker op tijd hebben gezet. Toch maar dan,, hup, thermobroek aan, kleren aan, dikke jas aan en gaan! We kunnen eten tot 8 uur en dan moeten we voor onze eerste schooldag naar ons lokaal.
We beginnen met de planning van de komende week. Hij is iets gewijzigd, maar we gaan alsnog naar het sculpturen maken en op donderdag gaan we mee naar de groothandel (min. Een uur rijden voor je bij de dichtstbijzijnde bent, een verder is 2 uur rijden enz.) Leuk om te weten wat je de komende week precies gaat doen. We beginnen verder de dag met een kijkje in het bloemenwinkeltje van de school. De bloemen staan in een koelcel waar het -2 is. Wat wel leuk is is dat de bloemen in de koelcel staan, maar er zit ook een raam voor. Zo kan de klant zien welke bloemen hij/zij graag wil, zonder dat de bloemen temperatuurverschil krijgen. De bloemen worden maar 1x in de week aangevoerd en zien er vandaag ook niet heel florissant meer uit. We krijgen morgen nieuwe bloemen.
De boeketjes (ook in een koelcelletje) moeten eerst aangevuld worden. We maken allebei 2 boeketjes. Ik had eerst een groepenboeketje met ongeveer 7 bloemetjes en zat al op €16,-... vrij prijzig dus. Verder staan er in het winkeltje boeketjes van €16,- tot €35,- ( die het formaat hebben van een boeketje van €10,- bij ons in Nederland). Na het maken moeten de andere boeketjes nagekeken worden. Deze zijn door andere studenten gemaakt en zien er heel anders uit. Geen gelijke hoogtes, maar ook geen boeket die juist hoogteverschil moet hebben en heeeel compact (voor de prijs van de bloemen).
Na dit gedeelte hebben we een les meegedraaid. Engels,, in de kas? Heeel apart. Ok, laten we beginnen.. pak je schaar en knip de levende en dode Alstroemeria's (bloemen kweken ze ook zelf in de kassen) tot de grond af. Als je wat wilt zeggen doe je dat in het engels.. ok dan zeggen we niks.. dat was de les, heel anders als hoe we dat gewent zijn.
Op naar de lunchzaal, zo Nederlands als het kan, krijgen we sla, gehakt balletjes en... aardappels! Haha tussen al dat gebrabbel om je heen ( in het wat ze dan Fins noemen) voel je je toch nog gewoon thuis.
's Middags hebben we les,, naja les zonder leraar, in het maken van roosjes van koffiefilterzakjes. Erg creatief, maar waar is de praktijkles ineens gebleven? ;) neeej,,, er is binnenkort een skiwestrijd en daar moeten 48 prijzen voor beschikbaar zijn. Omdat ze nu de temperatuur niet weten van dat moment, maken ze nepbloemen zodat het in elk geval niet dood kan vriezen. Gelukkig komt er nog een order binnen en mogen Eline en ik samen nog een bloemstuk maken. Ze vinden het geweldig en komen apart nog naar ons toe om te vertellen hoe mooi ze het vinden. Erg leuk! Naast de koffiefilterzak-bloemen maken ze andere kleine boeketjes van dennenappels die beplakt worden met schijfjes gekleurde takken.
Inmiddels is het 4 uur geworden en is het tijd voor ons avondeten ? Huh? Ja, ze eten hier erg op tijd. Na het avondeten kan iedereen weer naar huis. Dus nu wachten we tot het weer bedtijd is. Zo eerst nog maar even boer zoekt vrouw kijken. We lopen immers met alle programma's een dag achter ;)
Goedenavond!

• 03 Februari 2014 - 21:57

Yvonne:

Ik hoop dat je snel wat went aan het tijdverschil!

Leuk om te lezen over de eerste dag op school en de verschillen in boeketten en prijzen! Vast erg leuk voor je om dat ook allemaal te ontdekken.
    En wat mooi dat ze jullie boeket geweldig vonden en speciaal naar jullie toe kwamen om een compliment te geven! :)

• 04 Februari 2014 - 20:23

Irene:

Hoi Simone,

Leuk om je belevenissen mee te kunnen lezen.
    Leuke bloemen heb je gemaakt van koffiezakjes.
    En die met de dennenappel vind ik ook mooi.
    Leuk dat ze voor jullie een aantal uitjes geregeld hebben.
    Is de kou een beetje te harden?
    Bij de ijssculpturen zal het ook wel erg koud zijn, maar vast erg leuk!

Heel veel plezier!

Liefs,